Syn človeka - toto označenie si zvolil pre seba Ježiš Nazaretský.
V hebrejskom jazyku má výraz syn človeka viac foriem: ben adam, ben enoš, ben ha-adam;
ben = syn;
adam, enoš = príslušník ľudského rodu,
ha = určitý člen.
V izraelskom národe je slovo adam označením pre človeka všeobecne. Ale keď čítame o tom, ako Boh stvoril Adama - muža, tak nájdeme vysvetlenie, že slovo adam znamená červený a od neho odvodené slovo je adamah vo význame hlina, zem, pôda. Potom osobné meno Adam by znamenalo Červený, alebo Pochádzajúci z hliny.
Keď Adam a Eva museli opustiť rajskú záhradu a ocitli sa na Zemi, aké meno si dali? Sadli si pod nejaký strom a vymýšľali, ako by sa mohli nazvať? Alebo sa začali označovať aj na Zemi tak, ako ich volali v nebi: Adam.
Stali sa z nich Adamiti - príslušníci rodu, ktorého zakladateľom je Adam.
Izraeliti - ako sa neskôr začali nazývať oni samotní - boli pôvodní Adamiti. Patriarchovia dokázali svoj pôvod viesť až k Adamovi. Preto je logické, že slovo "adam" sa pre nich stalo synonymom pre ľudskú bytosť. Nemiešali sa s inými obyvateľmi zeme a nemali dôvod nazývať sa ich menami. Boli to adamiti. Humanoidi a potomkovia Adama. Preto aj výraz syn adama znamená príslušnosť k tomu spoločenstvu, ktoré pochádza od Adama. V Izraeli výraz syn adama znamená jednoducho syn národa, ktorého počiatkom je Adam.
Ježiš seba nazýva Synom človeka na mnohých miestach v evanjeliách. Napr.:
Lebo Syn človeka (Adama) je pánom i soboty.
Toto sú len niektoré prípady, kedy Ježiš o sebe hovoril, že je synom človeka. V hebrejskom Novom zákone na týchto miestach nachádzame tento výraz:
- Líšky majú svoje skrýše a nebeskí vtáci svoje hniezda, ale ben ha-adam (= syn toho človeka) nemá, kde by hlavu sklonil.
- Ale aby ste vedeli, že ben ha-adam (= syn toho človeka) má moc na zemi odpúšťať hriechy ................
- ............nedokončíte miest Izraelových, dokiaľ neprijde ben ha-adam (= syn toho človeka)
- Lebo ben ha-adam (= syn toho človeka) je pánom i soboty.
- Ben ha-adam (= syn toho človeka) ošle svojich anjelov .............
Všade, kde je preložené Syn človeka je v hebrejskej verzii BEN HA-ADAM - Syn toho Adama, toho človeka. Ktorého? No toho z raja!
Prečo sa Ježiš stotožňoval s potomkami padlého Adama? Nemusel to robiť - veď bol Boží Syn a určite by sa mohol vyhnúť tomu, aby sa narodil ako príslušník rasy, ktorá sa postavila do opozície voči Bohu.
Je veľmi dôležité uvedomiť si, že toto rozhodnutie - stať sa potomkom Adama - urobil samotný JHVH. Ten, ktorý Adama stvoril; Ten, ktorý sa s Adamom v raji stretával; Ten, ktorý Adamovi dával možnosť priznať sa k svojmu činu; Ten, ktorý Adama nezničil, ale stále mu dával šancu k návratu.
Ježiš povedal svojim učeníkom:
"Ja a Otec sme jedno."
Všetka láska, pochopenie, súcit, všetka neha, ktorú Boh - Otec cítil voči Adamovi, to všetko bolo aj v Ježišovi. Miloval Adamove deti, medzi ktoré sa narodil v ľudskom tele. Ako človek sa s nimi stotožnil a z lásky k nim zniesol všetko príkorie, ktoré mu pripravili.
Urobil to, čo by urobil každý rodič pre svoje dieťa: obetoval sa.